-0.7 C
Nowy Jork
wtorek, 20 lutego, 2024
spot_img
Array

W czasie pandemii rekordowa liczba Polaków stała się e-obywatelami. Przez internet sprawy urzędowe można załatwiać już nawet w najmniejszych gminach

Już nie tylko zamówienie dowodu osobistego czy aktu cywilnego, lecz także wniosek o przyłącze kanalizacyjne czy zgodę na zajęcie pasa drogowego można załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędach. Podstawowy pakiet dostępności elektronicznej zapewnia portal rządowy, ale wiele gmin, głównie z uwagi na pandemię, decyduje się wdrażać rozwiązania e-urzędowe na własną rękę. Mieszkańcy są zainteresowani korzystaniem z takiej drogi załatwiania formalności, o czym może świadczyć chociażby to, że połowa istniejących Profili Zaufanych została założona tylko w ubiegłym roku.

– Obostrzenia, które zostały wprowadzone w związku z pandemią, wymusiły na urzędach znalezienie alternatywnych rozwiązań w celu świadczenia swoich e-usług i zachowania ciągłości działania. Osobom, które posiadają Profil Zaufany, konto w banku bądź elektroniczny dowód, urzędy udostępniają elektroniczne składanie wniosków i innych dokumentów, żeby kontynuować proces spraw – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Innowacje Arkadiusz Kowalewski, prezes zarządu e-Instytucja.pl.

W ramach procesu cyfryzacji, za pośrednictwem portalu rządowego można załatwić pakiet podstawowych spraw, takich jak zamówienie dowodu osobistego, odpisu aktu cywilnego czy wejście w posiadanie lub sprzedaż pojazdu. Władze niektórych gmin, również w wyniku ograniczeń związanych z pandemią, poszerzają jednak możliwości e-urzędów. Ełk udostępnia w ten sposób swoim mieszkańcom 13 e-usług, w tym pozwolenie na zajęcie pasa drogowego, wniosek o dodatek mieszkaniowy czy wniosek o pozwolenie na przyłącze kanalizacyjne. Z kolei gmina Bieliny (woj. świętokrzyskie), wraz z dwoma gminami partnerskimi, uruchomiła 10 systemów informatycznych umożliwiających załatwienie ponad 70 e-usług.

– Polskie urzędy korzystają z możliwości składania wniosków do urzędów najprostszych pism: od pisma tzw. ogólnego aż po usługi związane z gospodarką odpadami komunalnymi. W związku z tym, że urzędy w Polsce bardzo często zmieniają stawki za odpady komunalne, muszą skutecznie poinformować mieszkańców o nowych stawkach i temu służy możliwość składania deklaracji przez mieszkańców w formie elektronicznej. Mieszkaniec informuje tylko, ile jest mieszkańców w danym gospodarstwie, a system już sam potrafi wyliczyć stawkę i przesłać to do urzędu. Oczywiście mieszkaniec podpisuje się tylko Profilem Zaufanym bądź podpisem kwalifikowanym – wskazuje Arkadiusz Kowalewski.

  Rośnie popyt na elastyczne, współdzielone biura. Sprzyja temu recesja i rynkowa niepewność

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w 2020 roku prawie 42 proc. osób w wieku 16–74 lat korzystało z usług administracji publicznej przez internet. Odsetek osób wysyłających wnioski drogą elektroniczną wyniósł 33,5 proc., co oznacza wzrost o 2,1 pkt proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Zdaniem ekspertów dostęp do elektronicznego załatwiania spraw nie zależy od wielkości urzędu, lecz jego sprawności działania przed cyfryzacją.

– W zasadzie nie ma znaczenia, czy to jest mały, czy duży urząd. Znaczenie ma świadomość włodarzy tego urzędu, kadry zarządzającej i pracowników oraz jak ten urząd do tej pory funkcjonował. Jeżeli urząd sprawnie realizował sprawy swoich mieszkańców w formie tradycyjnej, nie ma przeszkód, żeby robił to w formie zdalnej. Takie urzędy często są przygotowane technicznie i technologicznie na świadczenie takich usług. Pozostaje tylko kwestia poinformowania mieszkańców i przygotowania odpowiednich usług, które będą dla nich atrakcyjne – przekonuje prezes e-Instytucja.pl.

Mieszkańcy też są już do tego przygotowani. Ponad 9 mln osób w Polsce posiada już Profil Zaufany, w związku z czym mogą być e-obywatelami. Z informacji udostępnionych przez Ministerstwo Cyfryzacji wynika, że rok 2020 był rekordowy pod względem liczby wniosków o założenie Profilu Zaufanego. W samym tylko ubiegłym roku założyło go ponad 4,1 mln Polaków, co stanowi aż 47 proc. ogólnej liczby aktywnych profili. W całym kraju korzysta z nich ponad 8,8 mln osób.

– Jednym z najprostszych rozwiązań, nad którym obecnie pracujemy, jest chatbot, który będzie mógł pomagać mieszkańcom wypełniać wszelkie druki. One są bardzo powtarzalne, czasami z racji tego, że wykonujemy taką czynność jako mieszkaniec raz do roku, raz na dwa lata, nie mamy świadomości, jak jest łatwo to zrobić, a systemy, którymi urzędy za chwilę będą dysponowały, będą pozwalały na załatwienie sprawy w urzędzie z każdego miejsca na świecie – mówi Arkadiusz Kowalewski.

  Od stycznia zmiana na stacjach paliw. Kierowcy muszą sprawdzić, czy mogą tankować nowy rodzaj benzyny

Okazuje się, że niektóre urzędy, starając się zachęcić mieszkańców do elektronicznej drogi załatwiania spraw, nie tylko dobierają w odpowiedni sposób pakiet usług elektronicznych, lecz także ogłaszają konkursy. Przykładem może być świętokrzyska gmina Ożarów. Wszyscy, którzy zarejestrują się na platformie e-urząd, wezmą udział w losowaniu nagród rzeczowych.

– Wydaje się to całkiem naturalne, że większość spraw będziemy mogli załatwiać przez komputer, również przez smartfon. Czy wszystkie – nie wiadomo, ale jest to nieodzowny element rozwijającego się świata. Jeżeli mieszkańcy korzystają w swoich celach biznesowych z takich narzędzi, również wymuszą na urzędach świadczenie takich usług – mówi prezes e-Instytucja.pl. – Urzędy bardzo chętnie, oczywiście wynika to ze skłonności mieszkańców, wykorzystują te mechanizmy, które są w biznesie, czyli zakupy przez internet, konta bankowe i wszelkie usługi, które można wygenerować, korzystając ze smartfona. W tym kierunku idzie w tej chwili polski samorząd.

Źródło: http://innowacje.newseria.pl/news/w-czasie-pandemii,p232325124

Related Articles

Stay Connected

0FaniLubię
0ObserwującyObserwuj
0SubskrybującySubskrybuj
- Advertisement -spot_img

Latest Articles